Verksamhet & pedagogik

Verksamhet & pedagogik

På Boländernas förskola arbetar vi utforskande tillsammans och vi bygger upp lärmiljöer som stimulerar till lek och lärande. Förutom vår inom- och utomhusmiljö så har vi tillgång till närmiljön utanför förskolan med grönområden, lekparker och skog.

Hos oss möter du och ditt barn välutbildade förskollärare, barnskötare och annan pedagogiskt utbildade pedagoger med lång erfarenhet och stor samlad kompetens.
Barnens intressen styr undervisningen. Pedagogerna på förskolan utgår från barnens intressen och bygger sin undervisning på dess och läroplanens mål. Undervisningen i alla arbetslag sker i projektform. Till exempel kan ett projekt vara min stad Uppsala, sagor och berättelser eller våra årstider. Vi tycker om traditioner bland annat har vi varje höst brukar vi ha en skördefest då vi tar om han och smakar på det vi odlat under våren och sommaren.

Delaktighet och inflytande

På varje avdelning undervisar pedagogerna i projektform. Det innebär att pedagogerna bygger sin undervisning utifrån läroplanens mål och barnens intressen. Till exempel kan ett projekt vara Min stad Uppsala, insekter och småkryp eller året runt. Utifrån det ämnet lär sig barnen sedan matematik, språk, hälsa, normer och värden, om sina rättigheter och de mål som finns i läroplanen.

Hållbar utveckling

Lärande för hållbar utveckling är något som genomsyrar hela vår verksamhet.  För oss innebär det ett dagligt arbete kring bland annat demokrati, mångfald, ekologi, delaktighet och inflytande Vi har under de senaste 2 åren varit en del av ett pilotprojekt tillsammans med Naturskolan och Upplandsstiftelsen. Detta har gett oss möjlighet att kompetensutveckla alla pedagoger i hållbar utveckling och utepedagogik. Vi ger barnen förutsättningar att utveckla kunskap genom att utforska, ställa frågor och samtala om hur de olika val vi gör bidrar till vår sociala, ekonomiska och ekologiska hållbara utveckling.

För oss är hållbar utveckling så mycket mer än att sortera sopor och tänka på att spara på vatten i kranen. För oss handlar det demokrati och värdegrund och om alla människors lika värde.
Om nyfikenhet, glädje och lust att lära och upptäcka värden tillsammans.
Om våra rättigheter och skyldigheter, om respekt och omsorg för allt levande.
Om att grundlägga goda vanor för en god hälsa och välbefinnande.
Om att bli lyssnad på och att få möjlighet att vara med och påverka.
Det handlar om en positiv framtidstro!

Vi är väldigt stolta, glada och peppade att fortsätta detta viktiga arbete!

Fokusområden

Våra fokusområden detta läsår är språk, kommunikation, matematik, hållbar utveckling, rörelse och hälsa. För att utveckla dessa förmågor använder vi olika metoder och material för att tillsammans med barnen upptäcka och utmana varandra till ny kunskap. En av dessa metoder är det forskningsbaserade materialet, Före Bornholms-modellen. Där har alla pedagoger gått en studiecirkel för att tillsammans utveckla barnens språk på ett strukturerat sätt. Bildstöd är också ett viktigt komplement för att förstärka och utveckla språk och kommunikation hos barnen. Vi har även olika matematiska material som tex.  pussel, plus-plus, magnatiles mm. som utvecklar olika förmågor på ett lekfullt och roligt sätt.

Så arbetar vi med odling

På gården har vi många odlingslådor. Vi vill att vår gård ska bidra till att barnen utforskar naturen och alla årstider. Här får barnen möjlighet att använda flera sinnen genom att lukta, smaka, plantera och skapa. Barnen ges också möjlighet att följa processer från att vi sår till att vi skördar på hösten.

Förskolans arbete med digitala verktyg

Digital kompetens är i grunden en demokratifråga. Vi ger barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen.

Vi har tillgång till olika digitala verktyg för att skapa och för att utforska omvärlden både digitalt och analogt, som till exempel digitala mikroskop (webägg), blue-bots och dokumentkameror. Dessa används alltid tillsammans med pedagogerna och i samspel med analoga verktyg blir dessa ett komplement i undervisningen. Det finns även möjlighet till green screen för att utveckla förståelsen av att vara källkritiska.

Om våra lärmiljöer

Hos oss är våra pedagogiska miljöer fyllda med material. Vi har både traditionella material och kreativa och utmanade material som utvecklar barnets fantasiförmåga och nyfikenhet.

Vi erbjuder miljöer för:

  • Utomhuspedagogik – rörelse, lek och pulshöjande aktiviteter på vår gård och i naturen.
  • Språkutvecklande miljöer som uppmuntrar kommunikation.
  • bygg och konstruktion
  • ljud, dans, musik, sång och drama
  • ljus, naturvetenskap och utforskande
  • ateljé/verkstad
  • sand och vatten
  • digitala och analoga verktyg som utvecklar många olika förmågor.
  • rum för avskildhet, eftertanke, reflektion, vila och läsa. 

    Välkommen till oss!

 

 

Uppdaterad: